سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>اهداف ترکیه از استقرار موشکهای پاتریوت

اهداف ترکیه از استقرار موشکهای پاتریوت 


درخواست ترکیه از ناتو برای استقرار موشکهای پاتریوت در مرز سوریه، تحلیل های متعددی را به دنبال داشته است و چه بسا تحولات خطرناکی را موجب شده و روابط دوطرف را با تهدید جدی روبه رو کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از دمشق، به نظر می رسد درخواست ترکیه برای استقرار موشکهای پاتریوت در مرز آن با سوریه که ناتو به  طور رسمی آن را اعلام کرده است، آشکارا به معنی حمایت نظامی از یک کشور عضو  ناتو در مقابل هرگونه تهدید احتمالی است.


خبرگزاری فارس: اهداف ترکیه از استقرار موشکهای پاتریوت در مرز با سوریه

در این میان ناتو دو روز پیش اعلام کرد که با تمام توان حاضر است به درخواست ترکیه پاسخ دهد.

این موضع ناتو بیانگر موافقت ناتو با درخواست ترکیه و آمادگی برای استقرار موشکهای پاتریوت در مرز سوریه است اما این اقدام می تواند آغازی برای دخالت خارجی در سوریه باشد که در سه محور زیر نمود یافته است:

اول: اعتراف فرانسه و انگلیس به ائتلاف مخالفان سوریه به عنوان مرحله نخست اعطای مشروعیت بین المللی به آن. این دو کشور سپس از نفوذ و جایگاه سیاسی خود برای جلب حمایت بین المللی از مخالفان سوریه به عنوان مرجع قانونی و قابل تعامل در این کشور استفاده خواهند کرد.

مرحله بعدی تایید مخالفان سوریه حمایت علنی تسلیحاتی از آنان است که تنش هرچه بیشتر اوضاع در این کشور را بدنبال خواهد داشت.

نکته قابل ملاحظه اینکه وزارت خارجه فرانسه نیز آشکارا به این موضوع اشاره کرده و اعلام کرد که فرانسه سخت تلاش خواهد کرد که ممنوعیت ارسال سلاح از سوریه را از بین ببرد تا به این ترتیب امکان حمایت تسلیحاتی از مخالفان فراهم شود.

سوم: پس از استقرار موشکهای پاتریوت در مرز ترکیه و سوریه، منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه به اجرا گذاشته می شود و این می تواند قدرت نظامی سوریه به ویژه نیروی هوایی آن را فلج کرده و مناطق مرزی آن را به مناطق خالی از سلاح تبدیل کند و در نتیجه مخالفان مسلح بتوانند مناطقی را در اختیار خود در آورند و این همان کاری است که ناتو پیش از این در بنغازی انجام داد.

به این ترتیب به نظر می رسد درخواست ترکیه از ناتو که مقدمات سیاسی و لجستیکی آن  درحال فراهم شدن است، در واقع مقدمه ای برای دخالت نظامی در سوریه است؛ موضوعی که روسیه بارها به آن اشاره کرده است و البته در این راستا نباید از واکنش روسیه غافل شد.

مجدی فارس الحسین تحلیلگر سیاسی سوری در این باره به مخالفت شدید روسیه در خصوص استقرار موشک‌های پاتریوت در مرز سوریه اشاره کرد و به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: سرگئی لافروف دیپلمات ارشد روسیه به غرب اعلام کرد که تجهیز مخالفان سوریه به سلاح، نقض خطرناک قانون بین المللی است و این سناریویی نه فقط وحدت و حاکمیت سوریه بلکه بسیاری از کشورهای منطقه را تهدید می کند به ویژه اینکه اکنون غزه ، لبنان و اردن نیز در شرایط بحرانی به سر می برند.

الحسین افزود: به رسمیت شناختن مخالفان سوریه عملا تاثیر چندانی ندارد به این معنی که هیچ کشوری از جمله فرانسه نمی تواند ساختمان سفارت سوریه در پاریس را در اختیار مخالفان قرار دهد زیرا این محل در اختیار دولت سوریه است و هیچ کشور میزبانی حق دخل و تصرف در آن را ندارد.

این کارشناس سیاسی سوری تاکید کرد که به رسمیت شناختن مخالفان سوریه در واقع از فشار رسانه ای بر دولت سوریه فراتر نمی رود اما خطر کمک تسلیحاتی به مخالفان نیز اقدام تازه ای نیست زیرا اکنون نیز این کار به طور پنهانی انجام می شود با این تفاوت که پس از آن،  اروپا یا سایر طرف‌ها آشکارا از کمک تسلیحاتی سخن خواهند گفت.

الحسین افزود: روسیه به غرب اعلام کرده است که اجازه نخواهد داد دخالت نظامی در سوریه تحت هیچ پوشش تحقق یابد زیرا مسکو به خوبی می داند که پس لرزه های سوریه تمام منطقه خاورمیانه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد