سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>گزارشی از یک رسم جدید و پرهزینه

20 میلیون تومان هزینه برای «طراحی جهیزیه عروس»

ه گفته مسئول این دفتر، در هنگام چیدمان و تزئین سه خانم تمامی لوازم خانه از کمد لباس ها، سرویس بهداشتی، حمام، اتاق خواب ها، آشپزخانه و اتاق نشیمن و پذیرایی را به زیباترین شکل ممکن تزئین می کنند.

مشاوره در هنگام خرید جهیزیه، چیدمان منزل براساس مدرن ترین متدهای روز دنیا! به علاوه تزئین تمامی وسایل منزل از وسایل درون حمام و دستشویی گرفته تا چیدمان وسایل داخل کابینت ها و یخچال فقط 20 میلیون تومان!


شاید تعجب کنید اما این واقعیت است و هستند عده ای حتی اندک که حاضرند برای چیدمان جهیزیه دخترشان در خانه بخت چنین مبالغی را پرداخت کنند؛ جماعتی که حاضرند حتی تا بیست میلیون تومان ناقابل بپردازند تا وسایل واسباب اثاثیه عروس خانم بیشتر به چشم بیاید و حرفش در بین دوست و فامیل بپیچد. 


اگر تا چندی پیش عروس و دامادها برای شروع زندگی شان در آگهی روزنامه ها به دنبال خنچه آرا، آرایشگاه و مزون لباس عروس می گشتند حالا عده ای هستند که از سر شکم سیری نیازمندی های روزنامه ها را برای یافتن جهیزیه آرای خوب و باسلیقه ورق می زنند. البته کار چندان مشکلی هم نیست یافتن چند جهیزیه آرای باسلیقه برای چیدن لوازم منزل، آنگونه که حسابی به چشم بیاید و تحسین دوست و آشنا را برانگیزد.


در این بین شرکت های برگزار کننده مجالس عروسی و کیترینگ های معروفی که سابقه برگزاری جشن های عروسی مجلل بسیاری را در کارنامه دارند در کنار سایر خدمات خود به عروس و دامادها جهیزیه آرایی را هم گنجانده اند تا مشتریانشان مجبور نشوند چیدمان خانه عروس و داماد را به غیر بسپارند.


به سراغ مدیر یکی از همین مجموعه ها می رویم. مجموعه ای اسم و رسم دار که شاید جز چند گزینه اول هر عروس و داماد ثروتمند برای برگزاری مراسم عروسی شان باشد. دفتر آقای مدیر در یکی از خیابان های شمالی شهر واقع است و بیشتر مشتریانش هم از همین مناطق به سراغش می آیند.


دختر و پسر جوانی به همراه مادر دختر خانم آمده اند تا در این دوماهی که تا برگزاری مراسمشان باقی است شرایط را بررسی و بهترین گزینه را برای برگزاری مراسمشان انتخاب کنند. در بین گزینه های پیش رو جهیزیه آرایی هم یکی از پیشنهاداتی است که آقای مدیر به مشتریانش می دهد و با کمال شگفتی با استقبال خانم های جمع مواجه می شود. پیشنهادی به قیمت 20میلیون تومان برای جهیزیه آرایی عروس خانم در خانه 220متری آقای داماد.


نوبت به ما که می رسد از جهیزیه آرایی و شرایطش می پرسم و اینکه مگر قرار است چه کاری با خانه و وسایلش انجام شود که 20میلیون تومان هزینه بر می دارد. آقای مدیر در جوابم می گوید: قیمت های ما کاملا کارشناسی شده است و قیمتی هم که من به شما و دوستان قبلی دادم حدودی است و امکان دارد هنگام بازدید از وسایل منزل و خانه محل سکونت قیمت به مراتب کمتری را پیشنهاد دهیم.


"البته کف قیمت های ما برای چیدن و تزئین جهیزیه عروس چهار میلیون تومان است و قیمت نهایی در هنگام بازدید از محل و وسایل منزل مشخص می شود."


با تعجب می پرسم آیا تا به حال مشتری ای هم داشته اید که حاضر شده باشد برای چیدمان منزلش 20 میلیون تومان پرداخت کند؟ با لبخند جواب می دهد: داشته ایم آقا، داشته ایم.



او در توضیح چند و چون انجام کار و شرایط آن می گوید: اگر هنوز جهیزیه نخریده اید یک قدم جلو هستید چون کارشناسان ما شما را در تهیه لوازم منزلتان از انتخاب نوع وسیله تا رنگ و مدل راهنمایی می کنند و مشاوره های لازم را می دهند. البته پیش از هر چیز لازم است که از خانه یا آپارتمانی که قرار است کار در آن انجام شود هم بازدید کنند و بر اساس ساختار خانه، شما را در تهیه وسایل منزل راهنمایی کنند.


"این قسمت از کار هزینه خاص خودش را دارد. بعد از آن می ماند چیدمان منزل و تزئین وسایل خانه. در هنگام چیدمان و تزئین نیز سه نفر خانم تمامی لوازم خانه از کمد لباس ها، سرویس بهداشتی، حمام، اتاق خواب ها، آشپزخانه و اتاق نشیمن و پذیرایی را به زیباترین شکل ممکن تزئین می کنند."


با شنیدن توضیحاتش علامت سوال بزرگی که در ذهنم نقش بسته بود نه تنها برطرف نمی شود بلکه ابهامات زیادی ذهنم را پرمی کنند. می پرسم مگر چه وسیله ای به کار می برید و قرار است چه کاری انجام دهید که هزینه اش می شود بیست میلیون تومان؟


از ادامه توضیحات طفره می رود و می گوید: قرار نیست ما تمام رموز کارمان را برای شما فاش کنیم. ولی تا این حد بدانید که گل آرایی خانه با گل های طبیعی و به کارگیری ظروف کریستال خاص خیلی هزینه بر است!


تاکید می کند که "مطمئن باشید شما اولین و آخرین مشتری ما نخواهید بود. خیلی از مشتری های جهیزیه آرایی ما از طرف کسانی می آیند که پیش از این برایشان کار انجام داده ایم و خود به چشمشان زیبایی کار  ما را دیده اند."


بی هیچ مقدمه ای می پرسد خانه ای که می خواهید جهیزیه در آن چیده شود کجاست؟چند متر است و چند میلیون برای خرید جهیزیه هزینه کرده اید؟ می پرسم جواب به این سوال ها در نتیجه کار و قیمت های شما تاثیری دارد؟ سوالم را با پایین آوردن سر پاسخ می دهد و می گوید: البته که تاثیر دارد، چیدمان یک خانه 100متری با یک خانه بالای 200متر خیلی متفاوت است. هرچه خانه بزرگتر باشد هزینه تزئین آن و وسایل مورد نیاز برای زیبا تر ساختنش هم بیشتر است.



جهیزیه آرایی با 400هزار تومان


با یکی از شماره هایی که برای کارش در نیازمندی های روزنامه آگهی کرده است تماس می گیرم. مرد جوان و خوش برخوردی از آن سوی خط تماس را پاسخ می دهد و در مورد قیمت ها و چند و چون کارش توضیح می دهد.


می گوید قیمت هایشان برای چیدمان و تزئین جهیزیه عروس از 150هزار تومان شروع می شود و حداکثر به 400تا 500هزار تومان ختم می شود. البته این تفاوت بستگی به طرحی دارد که کارشناسانشان در بازدید از وسایل منزل و محیط خانه به متقاضی ارائه می دهند.


می گوید:بسیاری از لوازم تزئینی و مورد نیاز برای کار را به صورت امانت می آورند و در پایان کار وقتی دوستان و اقوام جهیزیه عروس را دیدند جمع آوری می کنند و با خود می برند. همین کار باعث می شود از بسیاری از هزینه ها کاسته شود و بار سنگینی به خانواده ها تحمیل نشود.


به عنوان مثال ظروف کریستالی که برای تزئین در منزل به کار برده می شوند امانی است و پس از پایان مراسم باید به آنها بازگردانده شود. این گروه نیز کار تزئین و چیدمان لوازم منزل را با یک تیم سه نفره از خانم هایی که طراحی داخلی می دانند انجام می دهند و نمونه کارهایشان هم به صورت آلبوم موجود است و مشتری ها می توانند پس از دیدن نمونه کار قرار داد را امضا کنند.


اما صرف هزینه هایی اینچنینی برای تزئین و آرایش جهیزیه عروس در شرایطی که بسیاری از جوانان به دلیل هزینه های بالای ازدواج موفق به ازدواج بهنگام نمی شوند نشان از خلاهای فرهنگی در جامعه ای دارد که در آن تجمل گرایی و چشم و هم چشمی جای خود را در بین اعضای آن جامعه باز کرده است.


شکی نیست که در صورت تداوم، چنین رفتارهایی پس از مدتی به یک فرهنگ تبدیل خواهند شد و در آینده  حتی خانواده های کم بضاعت نیز برای دور نماندن از کورس تجمل گرایی مجبور به تن دادن به آن خواهند شد. درست مانند رفتارها و رسوماتی که در نهایت منجر به سخت شدن ازدواج جوانان و بالارفتن سن ازدواج در جامعه امروز شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد