سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>عمامه طلبه ها نشانه چیست؟

عمامه طلبه ها نشانه چیست؟


برخی ها تصور می کنند که عمامه توسط نهاد خاصی به طلبه ها داده می شود در صورتی که اینگونه نیست و باید آن را خرید. جالب است که برخی از علما برای تشویق طلاب به آنها عمامه هدیه می کنند.

رضا تاران طلبه وبلاگ نویس در آخرین پست وبلاگ نامه های حوزوی نوشت: عمامه پارچه ای نازک به پهنای تقریبا یک متر و طول پنج تا هشت متر است ، معمولا جنس آن از پنبه است از این رو بسیار سبک است . عمامه در دو رنگ متداول است: عمامه سیاه ویژه سادات است و عمامه سفید را غیر سیدها بر سر می گذارند.


 


هر طلبه مجاز است پس از سپری کردن مقدمات حوزوی(پایه شش) عمامه بر سر بگذارد. معمولا طلبه های جوان و فضلا عمامه های کوچک و متوسطی بر سر می گذارند اما علمای بزرگ بعضا عمامه های بزرگی استفاده می کنند که ممکن است از نظر ظاهری بر ابهت آنها بیفزاید.


عمامه ها در مدلهای مختلفی بسته می شوند برخی عمامه را ریز چین می بندند که تعدادچینهای زیادی دارد و طبیعتا وقت زیادی را میگیرد شاید نزدیک نیم ساعت، برخی دیگر عمامه را با چینهای بزرگ میبندند که با سرعت می توان اینکار را انجام داد.


 


طلبه ها مدلهای عمامه را با علما بیشتر می شناسند مثلا مدل عمامه علامه طباطبایی که عمامه بسیار کوچکی بود حتی گفته می شود ایشان برای جلوگیری از اتلاف وقت عمامه خود را دوخته بود و باز و بسته نمیکرد یا مدل عمامه آیت الله وحید که عمامه بسیار بزرگی است که معمولا علمای بزرگ نجف آنگونه عمامه می بندند، برخی از طلبه ها در بستن عمامه از استاد خود تبعیت می کنند.


بستن عمامه: بستن عمامه کمی سخت است و نیاز به تمرین دارد بسیاری از طلبه ها خود نمیتوانند عمامه خود را ببندند از این رو از دوستان خود میخواهند این کار را برای انها انجام دهند. طلبه هایی که در بستن عمامه تبحری ندارند در سفرهای تبلیغی عمامه بسته شده یدکی بهمراه دارند تا در صورت که عمامه اصلی باز شد بتوانند از آن استفاده کنند، عمامه پس از بسته شدن و گذاشتن بر سر قالب میگیرد و بسادگی باز نمیشود. طلبه ها برای عمامه خود احترام زیادی میگذارند و معمولا در جالا بلندی آنرا قرار میدهند.


 


معمولا در قم مغازه های متعددی هستند که لباس روحانیت عرضه می کنند و عمامه را می توان از این فروشگاه ها تهیه کرد شاید متری حدود دو هزار و پانصد تومان باشد که شش متر آن پانزده هزارتومان می شود، هر عمامه را میتوان برای چندین سال استفاده کرد. برخی ها تصور می کنند که عمامه توسط نهاد خاصی به طلبه ها داده می شود در صورتی که اینگونه نیست و باید آنرا خرید. جالب است که برخی از علما برای تشویق طلاب به آنها عمامه هدیه می کنند.


برخی از کسانی که عمامه بر سر می گذارند انسانهای بسیار با تقوا و اهل مراعاتی هستند اعمال و رفتار آنها انسان را بیاد خدا می ندازد این دسته از علما بدور از هواهای نفسانی زندگی میکنند و هدف اصلی آنها رشد و بالندگی معنوی انسانها است نگاه انها به افراد جامعه بعنوان بندگان خداست که باید با تغافل به عیوب نگاه کرد و مردم را در راه رسیدن به خداوند تشویق کرد، هرچند این دسته از علما از نظر شهرت و دنیا غریبه اند اما می توان در گوشه ای از شهرها این دسته از علما را یافت و از انها استفاده کرد البته خود این دسته تمایلی برای مطرح شدن و شهرت ندارند.


 


برخی نماد علم هستند صاحب این عمامه ها عمری را در مطالعه و درس و تحقیق گذرانده اند و صاحب فکر و اندیشه هستند بزرگترین امتیاز این دسته این است که دنبال حقیقت هستند و مدعی اند که اسلام در پاسخگویی به سوالات تواناست و نباید از پرسش ها ترسید که همین سوالات به رشد و شکوفایی تفاسیر دین کمک می کند از این رو اگر با این دسته از عمامه دارن مواجه شدید سعی کنید دیدگاه خود را با خیال راحت مطرح کنید که آنها با فکر و اندیشه شما رفتار منطقی می کنند، یا دیدگاه شما را می پذیرند یا آنکه با استدلال ان را تعدیل یا رد می کنند.


عده ای از جماعت طلبه و روحانی با لباس روحانیت کاسبی میکنند هرجا لباس بٌرد داشته باشد از عمامه هزینه می کنند و بر سرمی گذارند اگر مجلس متدینین باشد و عمامه احترامی داشته باشد عمامه بر سر است اما هر جا عمامه بخواهد از آنها هزینه بگیرد میدان را خالی می کنند لباس محدودیت هایی دارد و نمی توان براحتی همه جا پوشید بطور خلاصه این دسته از عمامه داران عمامه را ابزار کاسبی قرار داده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد