سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای
سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای                                                            حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای

خبری سیاسی تحلیلی

>>نگرانی کنگره آمریکا از توان موشکی ایران + دانلود گزارش

مرکز تحقیقات کنگره منتشر کرد؛


نگرانی کنگره آمریکا از توان موشکی ایران + دانلود گزارش


فناوری موشکی ایران، هم‌زمان با اعمال تحریم‌ها بر آن، ارتقاء یافته است. نکته تلخ رژیم سخت و شدید منع تکثیر این است که ایران تا حد زیادی خودکفا شده است.


، سرویس تحقیقاتی کنگره آمریکا به تازگی گزارشی با عنوان: "برنامه پرتاب فضایی و موشک‌های بالستیک ایران" منتشر کرده است. در این گزارش، ارزیابی پیشین جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از برنامه موشکهای بالستیک ایران مورد تردید قرار گرفته است. 


گزارش سرویس تحقیقاتی کنگره آمریکا به این نکته اشاره می‌کند که فناوری موشکی ایران، هم‌زمان با اعمال تحریم‌ها بر آن، ارتقاء یافته است. در همین رابطه، استیون اِی. هیلدرث، نویسنده گزارش و کارشناس دفاع موشکی می‌نویسد: شاید نکته تلخ رژیم سخت و شدید منع تکثیر این است که ایران تا حد زیادی خودکفا شده است. وی در جای دیگری نیز می‌گوید: به نظر نمی‌رسد که برتری نظامی متعارف ایالات متحده، یا تحریم‌های بین‌المللی، یا تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا و یا استقرار توانمندی‌های دفاعی این کشور در برابر موشک‌های بالستیک توانسته باشد دشمن مصممی چون ایران را ترسانده و [یا آن را از ادامه مسیر خود] منصرف کند.

گزارش فوق خاطرنشان می‌سازد: در صورت عدم تغییر رژیم در ایران، تغییر رفتار این کشور نامحتمل به نظر می‌رسد؛ از این‌رو [در حالی که] ایالات متحده از گزینه‌های معدودی برای مواجهه با ایران برخوردار است، این کشور همچنان می‌بایست به مسیر آشکار و فعلی خود ادامه دهد:


با این وجود، کنگره آمریکا در حال حاضر به احتمال زیاد همچنان نقش ایران در منطقه و برنامه موشکی این کشور را از نزدیک دنبال خواهد کرد. در کنار تلاش برای اعمال تحریم‌های شدید و فزاینده [علیه ایران]، توانایی بیشتر کنگره در تحت تاثیر قرار دادن تعهد ایران در دنبال کردن برنامه موشک‌های بالستیک و پرتاب فضایی خود مشخص نیست.


گزارش هفتم دسامبر سرویس تحقیقاتی کنگره آمریکا ( که از سوی کنث کاتزمن انجام شده ) نیز نشان می‌دهد: تحریم‌های وضع شده از سوی ایالات متحده و سازمان ملل تاکنون به هدف راهبردی و اصلی خود – یعنی وادار ساختن ایران به محدود ساختنِ قابل اثبات برنامه هسته‌ای خود به اهداف صرفا صلح‌آمیز – دست نیافته است.

هیلدرث می‌افزاید: از نظر دولت آمریکا، ایران دارای بیشترین تعداد موشک‌های بالستیک در خاورمیانه است؛ ولی اکثر این موشک‌ها و راکت‌های توپخانه سنگین این کشور کوتاه‌برد – با بردی کمتر از 500 کیلومتر – محسوب می‌شود. با چنین موشک‌هایی نمی‌توان پایگاه‌های ایالات متحده و کشورهای هم‌پیمان آن در منطقه را مورد هدف قرار داد؛ مگر آن که این موشک‌ها از پایگاه‌های خود به نقاط دوردستی منتقل شده و از مواضع حساس و آسیب‌پذیری (در کنار خطوط ساحلی ایران در خلیج‌ فارس) پرتاب شود.


در آنچه که بیشتر شبیه پاسخ مستقیم به این گزارش به نظر می‌رسد، نشریه تایمز اسراییل نوشت: فرمانده نیروی هوایی ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی دوربردترین هدف ایران است.


سرتیپ امیرعلی حاجی‌‌زاده خاطرنشان کرده است: علی‌رغم دستیابی به فناوری ساخت موشک‌هایی با برد بیش از دو هزار کیلومتر، نیازی به تولید آن احساس نمی‌کنیم.


ولی بنا به این گزارش، ایران توانایی خود برای ارائه اطلاعات گمراه کننده و اظهارات خلاف واقع در ارتباط با برنامه موشکهای بالستیک خود را به اثبات رسانده است. چنین موضوعی، ادعاهای ایران پیرامون برنامه موشکی خود را با تردیدهای جدی مواجه می‌کند. 


برای مطالعه کامل این گزارش به زبان اصلی اینجا کلیک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد